La galerie est née au début des années quatre-vingt. Membre de l’association suisse des galeries d’art moderne et contemporain; la Galerie Rosa Turetsky s’est engagée depuis son début à développer une plateforme d’échange, où les artistes suisses et européens confrontent matière, concept et utilisation de l’espace.
Dans les années 2000, le défi se recentre sur le dialogue entre les différentes générations d'artistes. L'arrivée des nouvelles technologies et l'avènement du monde globalisé a transmformé l'espace d'exposition en un espace de propositions, d'échanges et de regard critique.
Aujourd’hui les œuvres d’artistes comme Pierrette Bloch, Roger Ackling ou Leo Zogmayer, qui ont fait grandir la galerie, font partie des plus importantes collections (Centre Pompidou, Moma, Tate Modern Gallery, Musée de Grenoble, Musée d’art contemporain, Genève MAMCO, MUMOK, Vienna, Tokyo Metropolitan Museum et autres).
Gallery Turetsky was created at the beginning of the 1980's and ever since has been committed to developing a platform for exchanges, where Swiss and European artists can confront materials, concepts and the use of space.
During the 1980's Pierrette Bloch, who installed her first horsehair thread sculpture, Roger Ackling, who brought up the topic of land art with his washed wood sculptures, and Leo Zogmayer, evoking minimalism with the first empty frames, shaped the spirit of the Gallery.
In the 2000s, the challenge moved toward dialogue between generations of artists. New technologies and globalization have brought about a reshaping of the exhibition space into an arena for propositions, and exchanges and critical opinions.
(...) A certain sense of the materials, of contemplation and faith in the simple and bare gesture. A taste for lavis and dark colors, the vibration of inks and pigments, the lightness of hanging volumes in the daylight, the deepness of the void and the monastic rigor which reveals the pleasure of powerful silence